Projecte EduLab 2020/21 - Escola Montserrat

El projecte EduLab renova el format per seguir introduint l’aprenentatge STEAM a les escoles de Cornellà durant el curs 2020/21

L’Escola Montserrat s’ha implicat en la formació de 180 alumnes i 21 docents en matèria de programació i robòtica

L’Escola Montserrat de Cornellà de Llobregat ha sigut el darrer centre educatiu de la ciutat que ha volgut participar en el projecte EduLab del Citilab, introduint l’ensenyament de la programació i la robòtica tant a l’alumnat com al professorat del centre. 

Així doncs, durant tot aquest curs 2020/21 -que conclou aquesta mateixa setmana-, nenes i nens han desenvolupat diversos projectes que combinen l’aprenentatge de la programació, la robòtica i el contingut curricular de diverses assignatures i, alhora, els docents s’han implicat en una formació continuada. En total, 180 estudiants i més d’una vintena de professores i professors s’han involucrat al projecte EduLab enguany.

D’aquesta manera, el col·legi cornellanenc s’ha sumat a l’experiència que ja han viscut l’Escola Abat Oliva, l’Escola Anselm Clavé, l’Escola Dolors Almeda, l’Escola Ignasi Iglésias, l’Escola Martinet, l’Escola Mediterrània i l’Escola Suris, però amb una proposta renovada després dels quatre anys de recorregut que té l’EduLab.

Desplegueu cada secció per descobrir com s’ha desenvolupat el projecte enguany:

Aquest curs, Citilab ha dut a terme una formació continuada per a professores i professors que s’ha realitzat virtualment, que ha consistit en treballar en reptes mensuals i que ha estat reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Després d’assistir a unes sessions introductòries presencials, els docents han participat en una formació contínua, en línia, que ha combinat el format síncron i asíncron i que ha sigut impartida per l’equip del Citilab. Cada mes, els participants s’han connectat a una sessió formativa telemàtica en la qual s’ha introduit el contingut i s’ha vinculat a un repte sobre mecàniques de joc. A continuació, i de manera autònoma, el professorat ha desenvolupat propostes didàctiques i jocs aplicats a conceptes educatius, posant en pràctica diversos programes, eines i recursos per conèixer les seves potencialitats i dissenyar activitats didàctiques per l’alumnat.

Per treballar aquestes mecàniques de joc aplicades a casos educatius, els participants de la formació han pogut consultar el material de suport del campus virtual del Citilab i contactar amb l’equip del laboratori ciutadà de Cornellà de Llobregat. Al final de cada mes, professores i professors han entregat les seves propostes i han rebut resposta de l’equip formador. En total, els participants de la formació han entregat sis reptes, com aquest projecte per treballar la fruita i aquesta altra proposta sobre vocabulari bàsic de Halloween en anglès.

D’aquesta manera, s’ha apostat per un model de formació virtual que ha combinat la sincronia amb l’asincronia, afavorint en tot moment l’autonomia del professorat perquè aquest pogués combinar l’aprenentatge amb la seva tasca a l’escola.

L’objectiu d’aquesta ampliació de la formació i focalització en la capacitació del professorat és impulsar aquest trasllat de coneixement perquè l’ensenyament de la programació i la robòtica es pugui seguir desenvolupant de manera autònoma als centres educatius, incidint en tota la comunitat educativa.

A més d’aquesta nova formació continuada pel professorat, un any més també s’ha introduït de l’ensenyament de la programació i la robòtica a les aules de Cornellà a través del desenvolupament de projectes educatius que han sigut codissenyats entre el claustre dels centres i l’equip del Citilab.

Així, l’alumnat de l’Escola Montserrat s’ha familiaritzat amb la programació i la robòtica a través de la realització de projectes sobre continguts curriculars i seguint una metodologia de treball col·laboratiu.

  • El robot Fantàstic

El robot Fantàstic segueix sent el projecte transversal que té impacte en tots els cicles escolars. Des de Cicle Infantil fins a Cicle Superior, els estudiants de cada curs aporten el seu granet de sorra perquè el Fantàstic estigui vestit i programat per poder-se moure i ser utilitzat en catifes d’aprenentatge (també elaborades per les nenes i els nens). 

L’actualització del patró del vestit del robot del Citilab és la novetat d’aquest projecte. Per aquest curs, s’ha dissenyat un vestit que facilita la seva col·locació en el robot i que afavoreix que la pantalla i els botons de la placa ED1 siguin més visibles i accessibles.

  • Un Escape Room virtual sobre la gestió de residus i les 5R

L’alumnat de 4t de Primària de l’Escola Montserrat ha dut a terme un escape room virtual amb Scratch. Nenes i nens han ideat i creat 10 sales virtuals en les quals, a més de crear enigmes, misteris i reptes que s’han de resoldre per poder fugir, han treballat la importància de cuidar el medi ambient i fer una adequada gestió dels residus del planeta, tot treballant les 5R: reemplaçar, reduir, reciclar, reutilitzar i recuperar.

Us atreviu a participar en l’escape room de l’Escola Montserrat? Feu clic aquí i comenceu per la primera sala! Els estudiants han sigut molt curosos i no permetran que ningú faci trampes, es necessita un codi per accedir a cada sala, que només s’obté si es juga des del principi.

Projecte Escape Room - Projecte EduLab 2020/21

  • Els oficis 

Els estudiants de 2n de Primària del centre han dut a terme un projecte sobre els oficis fent servir l’entorn de programació Scratch. Per entendre el concepte de programació, nenes i nens primer han treballat en racons per comprendre què són els robots, com es donen les instruccions i per què són tant importants en el món de la programació així com l’aprenentatge seqüèncial i les repeticions.

Un cop familiaritzats amb l’Scratch, s’han involucrat de ple en la realització del projecte sobre les professions, investigant en què consisteix la feina de les persones que s’hi dediquen: apicultors, civicultors, ramaders, miners, orfebres, manobres, sabaters, maquinistes, estaticistes, meteoròlegs i periodistes. 

Després de realitzar l’activitat, l’alumnat ha representat la programació a través d’un dibuix, que ha sigut un entregable puntuable per a l’assignatura de Visual i Plàstica.

El curs que ve, més programació i més robòtica amb EduLab!

Després d’un curs especialment complex a causa de la situació sanitària en el qual no s’ha perdut l’ocasió d’incidir a les aules de Cornellà de Llobregat, el projecte EduLab vol seguir oferint l’oportunitat d’introduir l’ensenyament de la programació i la robòtica a més escoles de la ciutat.

Actualment s’està explorant la possibilitat que hi hagi més centres educatius cornellanencs que participin al projecte a partir del mes de setembre, com, per exemple, l’Escola Torre de la Miranda.

Mentrestant, però, resta desitjar bones vacances a l’alumnat i al professorat que aquesta setmana conclouen el curs!


Aquesta iniciativa compta amb el suport de l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Cercar