EduLab A L'Escola Montserrat - Curs 2020-2021

180 nens i nenes i 21 docents de l’Escola Montserrat de Cornellà s’introdueixen en la programació i la robòtica amb EduLab

El robot Fantàstic, dones inventores i un escape room són els projectes STEAM que desenvolupa l’alumnat del centre

L’Escola Montserrat de Cornellà de Llobregat s’ha implicat aquest 2020 en el projecte EduLab del Citilab, que té l’objectiu de fomentar l’ensenyament de la programació i la robòtica com a llenguatge transversal a les escoles a través de metodologies innovadores pròpies dels laboratoris ciutadans. 

Tot i ser un any especialment complicat – també a les aules -, 180 alumnes participen en el desenvolupament de les diverses activitats STEAM (activitats vinculades a les ciències, les tecnologies, les enginyeries, les arts i les matemàtiques) dissenyades pel Citilab i adaptades a l’aprenentatge de cada curs. A més, un total de 21 docents del centre es capaciten en programació i robòtica en una nova modalitat de formació contínua que combina la presencialitat i la virtualitat.

Formar formadors per garantir la continuïtat de l’ensenyament de la programació i la robòtica

La novetat més interessant d’enguany és que el professorat de l’Escola Montserrat participa en un nou format de formació contínua que, a més de combinar la presencialitat i la virtualitat, garanteix que els docents s’impliquin mensualment en un nou repte per a treballar contingut nou vinculat a la programació i la robòtica.

Així doncs, una mica abans de l’inici del curs escolar 2020-2021, al mes de setembre, una vintena de professores i professors van iniciar la seva formació en programació, robòtica i electrònica creativa a través de diverses sessions inicials que es van impartir tant presencialment, a les instal·lacions del Citilab i també al centre educatiu, com en línia; adaptant-nos en tot moment a la situació sanitària i garantint les mesures de seguretat.

Actualment, els docents continuen formant-se a través de reptes mensuals virtuals. A l’inici de cada mes, professores i professors participen en una sessió formativa síncrona i virtual que imparteix l’equip del Citilab a través d’una eina de videoconferència i, a continuació, treballen de manera autònoma en un nou repte sobre mecàniques de joc. A final de mes, els participants lliuren un entregable. Per a l’aprenentatge i el lliurement de l’exercici, el professorat disposa dels recursos del Campus Virtual del Citilab i el contacte telemàtic amb l’equip del laboratori ciutadà de Cornellà de Llobregat. 

La formació al professorat i el disseny conjunt d’activitats didàtiques i projectes STEAM són accions que es desenvolupen d’acord amb l’objectiu principal del projecte EduLab: incidir en tota la comunitat educativa i garantir la continuïtat de l’ensenyament de la programació i la robòtica a les aules.

Nous projectes STEAM vinculats al contingut educatiu curricular

L’alumnat de l’Escola Montserrat de Cornellà de Llobregat que aquest curs s’introdueix en el món de la programació i la robòtica ho fa a través de la implicació en diversos projectes que han estat codissenyats amb els docents. Aquests projectes tenen l’objectiu de facilitar un doble-aprenentatge pels més petits: la programació i la robòtica i el contingut curricular pertinent (llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa, medi natural…).

El projecte del robot Fantàstic

El robot Fantàstic segueix sent el projecte transversal que té impacte en tots els cicles escolars. 

L’alumnat de 5è i 6è de primària ha construït i programat el robot Fantàstic així com creat les catifes en format quadrícula per a treballar amb el robot a Cicle Infantil. D’altra banda, els més grans han preparat exposicions orals (adaptades a cada curs) i les han enregistrat per a projectar-les als més petits a l’hora d’iniciar la seva activitat amb els robots.

En aquest procés, l’alumnat de 3r ha dissenyat i creat els vestits pels robots a través d’unes sessions de patronatge i creativitat. El patró del vestit del robot s’ha millorat per simplificar la seva col·locació i permetre una millor interacció amb la pantalla i els botons de la placa ED1.

Finalment, les nenes i els nens de Cicle Infantil i de 1r de primària han treballat el moviment i el desplaçament del robot Fantàstic sobre les catifes creades per l’alumnat de Cicle Superior. D’altra banda, treballaran contingut curricular interactuant també amb catifes que tindran una finalitat educativa i contingut en les seves cel·les.

Projectes sobre dones inventores i escape room

De cara al segon trimestre del curs, després de les vacances de Nadal, l’alumnat de 2n i 4t de primària desenvoluparan dos projectes fent servir el llenguatge de programació Scratch. D’una banda, les nenes i els nens de 2n realitzaran una activitat gamificada per treballar la història sobre dones inventores i, per altra, les classes de 4t crearan un escape room virtual.

Aquesta iniciativa compta amb el suport de l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Cercar