skip to Main Content
Compra Pública Innovadora 2019

Mems per trencar els estereotips de gènere i geolocalització de comentaris sexistes a Twitter: els projectes seleccionats en el procés de Compra Pública Innovadora del Citilab

El passat mes d’abril de l’any 2019 Citilab va obrir un procés de Compra Pública Innovadora  amb l’objectiu de donar suport a projectes d’innovació social i tecnològica que havien de donar resposta a un problema o repte social: l’eliminació de la cosificació dels estereotips i la imatge de les nenes, les noies joves i les dones a través de l’ús de les xarxes socials.

‘#FuckGenderRoles’ i ‘Nala’ són els noms dels projectes que han superat les tres fases i que han sigut adjudicataris de contractes remunerats per poder desenvolupar les seves propostes i fer realitat els seus prototips.

El projecte ‘#FuckGenderRoles’ vol combatre els estereotips de gènere a través de la creació d’una campanya de comunicació participativa que contempla la creació i difusió de mems a les xarxes socials amb la col·laboració d’usuaris i usuàries de Twitter així com el tractament de dades per fer un seguiment del hashtag creat específicament per la campanya: #FuckGenderRoles.

L’objectiu de la campanya és impulsar la participació de joves (que tinguin a partir de 14 anys) que, a través de les seves publicacions, facin ressò de la iniciativa i reivindiquin la identitat pròpia de les dones de manera creativa fent ús del hashtag indicat.

Digital Fems - Projecte Compra Púbica Innovadora 2019

‘Nala’ és una plataforma que detecta i geolocalitza a temps real piulades que contenen contingut sexista publicat per qualsevol usuari que tingui un perfil públic a Twitter. L’aplicació funciona a través d’un algoritme de paraules que les divideix i classifica en camps semàntics i diverses categories en funció del tipus de comentari o ofensa.

Aquesta diversitat de comentaris es veu reflexada sobre el mapa en forma de punts de diferents colors, que ja donen informació sobre el municipi del qual prové la piulada i el tipus de comentari: si té a veure amb el cos i la identitat de la dona, amb abús i violència, si són expressions normalitzades…

Totes les persones que estiguin registrades en la plataforma poden interactuar amb els punts i les piulades de moltes maneres: filtrant el tipus de contingut que els interessa, filtrant les piulades segons un període temporal i fins i tot observant el percentatge d’ús de paraules i expressions concretes.

Nala - Projecte Compra Pública Innovadora 2019

Precedents

L’any 2018 Citilab també va donar suport a projectes d’innovació desenvolupats únicament pels membres de l’ecosistema empresarial i emprenedor del laboratori ciutadà de Cornellà de Llobregat. En aquest cas, les iniciatives havien de donar resposta a la problemàtica social de l’incivisme, i en total es van presentar tres prototips: ‘BCom’, ‘Experiència incívica’ i ‘Termòmetre Cívic’.

‘BCom’ és una plataforma de blockchain pública en la qual les persones poden registrar les seves denúncies i consultar totes les registrades, ‘Experiència incívica’ és una formació en valors per a infants a través de l’storytelling, la gamificació i la tecnologia, i, finalment, ‘Termòmetre Cívic’ és una plataforma que monotoritza, avalua i geolocalitza indicadors d’incivisme a través de tecnologies Big Data.

El procés de Compra Pública Innovadora 

El procés de Compra Pública Innovadora ha estat l’instrument que ha fet servir el Citilab per donar suport a l’emprenedoria social i tecnològica i a noves propostes dirigides a la millora de la societat davant de les necessitats actuals. Així, s’ha recolzat l’exploració, el disseny de solucions, la creació de prototips o el desenvolupament experimental amb la finalitat de demostrar la viabilitat de nous productes i serveis.

Aquesta convocatòria es va obrir a emprenedors i emprenedores de qualsevol municipi de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i ha estat regulat a través del present plec de clàusules generals i concretat a través del següent plec de prescripcions específiques addicionals, que s’han pogut consultar en la web del Citilab durant tot el procés.

Al llarg del 2020, Citilab repetirà l’experiència i obrirà una nova convocatòria per continuar recolzant les iniciatives emprenedores amb vocació de retorn social.

Aquesta iniciativa compta amb el suport de l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

This Post Has 0 Comments

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Back To Top
Cercar